Sunday, May 25, 2014

MALAYSIA JAMIN HAK SERTA MARUAH WANITA DIPELIHARA

Dato Hussein Haniff, Wakil Tetap PBB


Pada Jumaat lalu, sekali lagi Malaysia menegaskan pendiriannya di PBB memberi komitmen teguh dalam usaha menangani keganasan seksual ketika konflik dan pascakonflik.

Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Datuk Hussein Haniff dalam debat terbuka Majlis Keselamatan mengenai 'Wanita, Keamanan dan Keselamatan', di New York menyatakan ketegasan Malaysia akan terus bekerjasama dengan pihak lain untuk memajukan agenda serta mengarusperdanakan wanita dalam usaha-usaha mencapai keamanan dan keselamatan.
 
Namaun kerajaan Malaysia telah mara dalam menangani keganasan seksual ketika konflik, tetapi kita boleh dan mesti melakukan lebih lagi untuk menghentikan terus kesengsaraan ini.    
Hussein berkata delegasi Malaysia menyokong dasar sifar toleransi terhadap eksploitasi seksual dan penderaan dalam semua operasi keamanann dan ia amat penting dalam menjamin hak serta maruah wanita dipelihara.
 
Malaysia dalam soal ini menyambut baik latihan berdasarkan senario bagi pasukan pengaman di beberapa pusat latihan untuk meningkatkan kesediaan mereka bertindak cepat dalam isu keganasan seksual.

No comments:

Post a Comment