Saturday, May 17, 2014

MAJALAH WANITA ZAMAN SEBELUM PERANG



Di dalam era tanpa internet dan laman jaringan sosial, hanya bahan cetak sebagai media untuk berkongsi idea dan mewujudkan komuniti. Majalah telah memainkan peranan penting  dalam peningkatan kesedaran sosial dan perbincangan mengenai kebebasan, kewarganegaraan, dan kemodenan, dalam pra-kolonial Malaya.

Majalah wanita, seperti Bulan Melayu dan Ibu Melayu, membincangkan mengenai erti wanita moden dan peranan mereka. Majalah yang bersifat revolusi dalam pandangan mereka, menggalakkan idea-idea pembebasan, pembebasan dan nasionalisma. Beberapa tumpuan kepada peranan wanita sebagai ibu dan isteri dalam perubahan masa dan sumbangan mereka kepada masyarakat, manakala yang lain lebih menumpu isu-isu "radikal" seperti keganasan terhadap wanita dan perkahwinan kanak-kanak.

Terdpat juga majalah yang fokus kepada fesyen dan hiburan tetapi turut membincang peranan wanita dalam masyarakat.


Majalah wanita pertama, Bulan Melayu telah diterbitkan di antara 1932 - 1941 oleh Persatuan Guru Wanita Melayu Johor. Tujuan utama adalah membantu para wanita, samada bekerja di rumah atau di luar, seperti guru dan kesedaran kepada dunia Melayu. Majalah ini, diketuai oleh Ibu Zain sebagai pengarang, membuka jalan untuk lebih awal perbincangan mengenai perjuangan anti-kolonial.

Satu lagi contoh majalah wanita ialah Ibu Melayu yang diterbitkan pada tahun 1946 oleh Persatuan Wanita Penang, telah menjadi aspirasi membantu wanita aktif dalam mengukuhkan kedudukan mereka sebagai ibu-ibu yang berbakti. Majalah ini tidak bertahan lama dan pengedaran berakhir pada tahun 1947. Lain-lain majalah wanita yang semasa termasuklah Dewan Perempuan, Ibu, dan Puteri.


Terdapat juga suara-suara wanita yang terdapat dalam majalah yang bukan khusus untuk wanita seperti di Mujullah Guru, diterbitkan pada tahun 1924 oleh Persatuan Guru Melayu (Kesatuan Persekutuan Guru-Guru Melayu Semenanjong). Mujallah Guru adalah majalah pertama yang memperuntukkan ruang khas untuk penulis-penulis wanita, yang bertajuk "Bahagian Perempuan".
 
Melalui ruangan ini, guru-guru wanita diberi peluang berkongsi analisa dan kajian yang luar dari tradisi dan peranan wanita Melayu sebagai isteri dan ibu. Mereka menulis mengenai isu-isu yang dianggap radikal dalam era itu seperti perkahwinan kanak-kanak, keganasan ke atas wanita dan peluang pendidikan untuk anak-anak perempuan. 

Ketika zaman penjajahan Jepun, Fajar Asia dan Semangat Asia telah ditaja pihak Jepun, kedua-duanya telah diterbitkan pada 1943, termasuk  ruangan untuk wanita intelek membincangkan idea nasionalisme dan peranan 'wanita baru' (puteri Baharu). Sesetengah daripada penulis-penulis termasuk Zainun Sulaiman, Mas Neng, Rohana Djamil.

Penerbitan ini adalah penting khasnya bagi sejarah Malaysia. Wanita telah menulis bagi wanita lain untuk bertukar-tukar idea baru dan untuk membincangkan isu-isu yang penting bagi mereka. Apabila negara mengalami perubahan yang besar daripada penjajahan untuk kemerdekaan, majalah wanita ini telahl menyediakan platform bagi suara wanita untuk menjadi sebahagian daripada suara yang lebih berkesan.
 

No comments:

Post a Comment