Monday, May 12, 2014

HARI JURURAWAT DAN SEJARAHNYA



Sejarah Asal-Usul sambutan Hari Jururawat Sedunia:
  • Minggu Jururawat Antarabangsa (IND) disambut di seluruh dunia setiap 6-12 Mei, untuk menandakan sumbangan jururawat kepada masyarakat.
  • Alasan Hari Jururawat diadakan pada 12 Mei setiap tahun adalah kerana ini adalah tarikh lahir Florence Nightingale (gambar bawah), yang secara luas dianggap sebagai pengasas kejururawatan moden.. Beliau membuat banyak pembaharuan kepada kejururawatan dan penjagaan kesihatan dan secara drastik mengurangkan kadar kematian di kalangan tentera dalam Perang Crimean sebagai hasilkerja keras, dedikasi dan latihan jururawat yang lain.
 

 
  • Sejarah Hari Jururawat boleh dilihat kembali ketika 1953 apabila Dorothy Sutherland daripada Jabatan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan Amerika Syarikat menghantar cadangan kepada Presiden Eisenhower untuk mengisytiharkan “Hari Jururawat” pada bulan Oktober tahun berikutnya.
  • Pengisytiharan itu tidak pernah dibuat, tetapi pada tahun berikutnya Minggu Jururawat Kebangsaan dianjurkan dari Oktober 11 - 16, menandakan ulang tahun ke-100 misi untuk Crimea Florence Nightingale.
  • Hanya pada bulan Januari 1974, keputusan dibuat untuk meraikan hari jururawat pada 12 Mei kerana ia merupakan ulang tahun kelahiran Florence Nightingale.
  • Setiap tahun, ICN menyediakan dan mengedarkan Kit Hari Jururawat Antarabangsa. Kit tersebut mengandungi bahan-bahan maklumat pendidikan dan awam, untuk digunakan oleh jururawat di mana-mana.
SELAMAT HARI JURURAWAT...

No comments:

Post a Comment