Puan Noormah Mohd. Noor, CEO ERL |
Perkhidmatan yang dikenali sebagai KLIA Expres dan KLIA Transit iaitu tren laju yang menghubungkan Lapangan Terbang Antarabangsa
Kuala Lumpur (KLIA) dengan Stesen Sentral Kuala Lumpur dikendali dan dikawal selia oleh Express Rail Link Sdn. Bhd.
(ERL).
Semenjak bermulanya operasi pada bulan April 2002, perkhidmatan tren
ini telah berjaya mengekalkan rekod kebolehsediaan tepat pada waktu yang
cemerlang dan bertaraf dunia pada tahap 99.7 peratus.
Semenjak ditubuhkan, ERL telah menerima pelbagai pengiktirafan antarabangsa untuk perkhidmatan KLIA Ekspres VIP Service (Best Customer Service Award)
sewaktu majlis Global AirRail Awards 2011 yang julung kalinya diadakan
di Riga, Latvia.
Di sebalik pengiktirafan antarabangsa ini ialah seorang wanita. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Puan Noormah Mohd. Noor
pula dianugerahkan Personality of the Year Award.
Wanita kelahiran Port Dickson, Negeri Sembilan dan dibesarkan di
Kuala Lumpur ini sebelum menyertai ERL pernah bekerja sebagai Pengurus
selama lebih dua tahun dengan Projek Usahasama Transit Ringan Automatik
Sdn. Bhd. (PUTRA) pada pertengahan tahun 1997.
Pada bulan Oktober tahun yang sama, Noormah menyertai ERL dan
dilantik sebagai Pengurus Besar selama 10 tahun. Bagaimanapun selepas
sedekad bersama ERL, Noormah meletakkan jawatan bagi menumpukan
perhatian kepada bidang perniagaan kafe yang amat diminatinya.
Pun begitu, khidmatnya masih diperlukan dan beliau dilantik sebagai
Penasihat kepada ERL apabila Ketua Pegawai Eksekutif sebelum beliau
bersara. Beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) ERL pada
bulan Jun 2009.
Sejak dari mula menyertai ERL, beliau telah membangunkan
bahagian kewangan dan berpengalaman dalam pengurusan syarikat.
Setelah memegang jawatan CEO, tugas utamanya adalah meneliti
kewangan syarikat. Pada masa yang sama, dunia menghadapi krisis kewangan
namun beliau berupaya mendapatkan bantuan kewangan projek ERL.
Berbekalkan pengalamannya selama 10 tahun bersama CEO terdahulu banyak membantu
dan memberikan lebih keyakinan untuk beliau meneruskan amanah dan
kepercayaan yang diberikan.
Sebagai seorang CEO, beliau sedar akan memikul satu tanggungjawab yang berat,
iaitu membuat pelan perniagaan, hala tuju pada kakitangan juga pada
masa depan syarikat.
Bagaimanapun beliau amat bersyukur kerana mendapat kerjasama baik daripada kakitangan
kerana mereka telah biasa bekerja dengannya dan pada masa yang sama beliau
perlu memberikan motivasi kepada mereka. Puan Normah memiliki
Diploma Perakaunan daripada Universiti Teknologi Mara (UITM) dan
melanjutkan pengajian hingga mendapat Ijazah dan menjadi ahli dengan
Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), United Kingdom.
Sebagai seorang wanita, walaupun tugas yang dipertanggungjawabkan
kepada beliau terlalu berat namun beliau sentiasa bersikap
positif terhadap tugasnya dan tidak menganggap ia sebagai sesuatu yang
membebankan.
Bagi Puan Noormah, beliau menganggap masalah sebagai cabaran dan
mengamalkan kerja sebagai satu kumpulan serta melakukan kerja
bersama-sama pegawai dan kakitangan tidak kira lelaki dan wanita.
Sebagai ketua, beliau selalu memberi nasihat kepada kakitangan supaya
jujur, tulus dan ikhlas semasa menjalankan tugas. Jangan mengharapkan
sesuatu kerana jika kita jujur, ganjaran akan datang secara sendiri.
Daripada 130 orang kakitangan, 85 adalah staf khidmat pelanggan dan
pegawai tiket. Puan Noormah selalu menekankan bahawa mereka adalah lambang
ERL dan sekiranya perkhidmatan bagus, tidak ada sebab kehilangan pelanggan. Untuk
pengetahuan, daripada segi khidmat tren, ERL adalah bertaraf dunia.
Setiap empat tahun, ERL akan membuat kajian khidmat pelanggan bagi
mengetahui pandangan pelanggan serta kumpulan pelanggan yang banyak
menggunakan tren dan mendapati pelanggan luar negara lebih ramai
menggunakan tren ini. Mereka selesa dengan tren ini.
Berbanding dengan orang tempatan, mereka merasakan tambang sebanyak
RM35 itu mahal namun ada juga yang berpendapat harga tersebut
munasabah.
Cabaran paling hebat yang dihadapinya iaitu faktor global yang di luar kawalan di mana bisnes perkhidmatan ERL melibatkan penumpang kapal
terbang seluruh dunia yang bergerak daripada lapangan terbang ke KL
Sentral. Penumpang bergantung pada situasi global dan sensitif pada
ekonomi global.
Jika dunia katanya, menghadapi masalah seperti SARS atau kemerosotan
ekonomi, penerbangan turut terjejas dan memberikan kesan kepada khidmat
ERL dan syarikat.
Bagaimanapun menurut Noormah, beliau gembira kerana daripada segi
prestasi dunia, pencapaian ERL Malaysia dianggap terbaik dan dihormati.
Perjalanan tanpa henti menaiki KLIA Ekspres mengambil masa selama 28
minit sahaja dengan kelajuan maksimum 160 kilometer sejam dengan
kekerapan perkhidmatan setiap 15 minit pada waktu puncak dan 20 minit di
luar waktu puncak.
ERL juga telah menerima sijil ISO9001:2008 Quality Management System
untuk kepuasan pengguna baru-baru ini sebagai pengesahan terhadap
komitmen syarikat untuk mempertingkatkan mutu kerja dan perkhidmatan.
Sekiranya kemudahan ini pernah disediakan untuk digunapakai kenapa ianya disekat setelah bertahun-tahun boleh digunakan.
ReplyDeleteSekiranya perkara ini telah berlaku pada diri Dato' Tuan/ Puan sendiri setelah menambah nilai pada kad T&G anda dan anda perlu membelanjakan penambahan wang untuk membeli penambahan sebanyak RM35.00 sekadar untuk membeli tiket yang berasingan di kaunter yang disediakan sangatlah tidak memberi alasan yang munasabah pada papantanda yang disediakan.
Oleh yang demikian, saya menyarankan disini agar pihak Pengurusan ERL harus lebih matang dengan usia operasinya dengan memikirkan kemudahan yang pernah diperkenankan dengan tidak menarik balik kemudahan yang PERNAH disediakan.