Monday, August 11, 2014

HODOHNYA PERANGAI BANI ISRAEL



Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: Wahai Musa! Kami tidak akan beriman kepadamu sehingga kami dapat melihat Allah dengan terang (dengan mata kepala kami). Maka kerana itu kamu disambar petir, sedang kamu semua melihatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 55) 

Ayat itu menceritakan begitu banyak nikmat Allah SWT kurniakan kepada Bani Israel tetapi sayang sekali nikmat berkenaan tidak diterima dengan penuh kesyukuran tetapi diterima penuh kedegilan dan keangkuhan.

Salah satu yang menunjukkan kebesaran Allah SWT ialah kita tidak dapat mengubah perangai hodoh Bani Israel yang enggan beriman. Ahli tafsir menyebut, mereka yang membuat tuntutan itu ialah kumpulan 70 orang iaitu golongan yang terpilih daripada Bani Israel.

Akibat keceluparan dan kesombongan akhirnya mereka disambar petir sehingga semuanya mati bergelimpangan. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Kemudian kami bangkitkan kamu sesudah kamu mati (atau pengsan dari sambaran petir itu), supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Baqarah, ayat 56)

Sheikh Muhammad Abduh mentafsirkan bangkit selepas mati ini dengan beroleh keturunan yang ramai.

Peristiwa ini membayangkan perjuangan nabi amatlah getir, sebahagian mereka mahu ditunjukkan perkara luar biasa dan sebahagian pula memberi syarat supaya dapat melihat dengan mata sendiri.

Allah SWT menceritakan kisah ini dan ditujukan kepada orang Yahudi waktu ayat ini diturunkan untuk menunjukkan kebahagiaan dan kesenangan individu saling berkait rapat dengan kebahagiaan dan kesengsaraan semua orang.

Setiap orang akan mengalami bencana apabila perbuatan dosa sudah merebak ke seluruh umat walaupun dirinya tidak melakukan demikian.

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya.” (Surah al-Anfal, ayat 25)

Tabiat yang melampau, suka menceroboh dan merosakkan masyarakat nampaknya telah sebati dengan orang Yahudi. Kerana itu mereka dibenci di mana sahaja mereka berada, mereka diusir, dibunuh beramai-ramai dan diburu.

Pada hari ini pun, mereka terus melakukan kerosakan, merampas negara yang bukan kepunyaan mereka, mengebom kediaman orang Palestin, membunuh kanak-kanak, wanita dan menubuhkan pelbagai pertubuhan sulit untuk merampas bumi Palestin serta mengusir penduduknya.

Bani Israel adalah umat yang tidak pernah berpuas hati dan tidak tahu bersyukur. Mereka sanggup melakukan pelbagai tindakan yang menyulitkan Nabi Musa dan nabi selepas itu. Maka tidak hairanlah mengapa keturunan mereka melakukan tindakan kekejaman yang rakus dan mengekalkan penyelewengan nenek moyang mereka.
 
Umat Nabi Muhammad SAW diberi ruang untuk memperbaiki diri dan tidak akan dihukum seperti disambar petir seperti terjadi kepada Bani Israel. Perintah Allah SWT mempunyai hikmah yang besar dan ia hendaklah dijunjung bagi mencapai kehidupan diberkati.

Perangai Bani Israel dan orang Yahudi didedahkan al-Quran supaya umat ini dapat berhadapan dengan mereka dan tidak terpedaya dengan tipu helah mereka.  

 

No comments:

Post a Comment