Saturday, June 7, 2014

PROTES ISLAM DENGAN BERBOGEL DI BERLIN...


Satu forum program Mingguan Islam di Berlin, Jerman terpaksa dihentikan apabila tanpa diduga apabila tiga penunjuk perasaan tanpa menutup dada mereka terpaksa diseret keluar dari bangunan tersebut. Mereka adalah dari kumpulan protes melampau yang dinamakan Femen, yang menceroboh masuk ke dalam dewan dengan slogan 'penindasan agama' dan undang-undang syariah ditulis pada badan mereka.






Kumpulan Femen yang bermula di Eropah Timur diasaskan oleh seorang rakyat Ukrain, adalah terkenal gemar membogelkan diri untuk mempromosi mesej pembebasan wanita dan memprotes kerajaan dan organisasi yang tidak sehaluan.

Mingguan Islam Berlin adalah program yang terbuka kepada ateis dan penganut agama Islam, di mana acara ini merupakan proses yang penting
di dalam  dialog antara ugama.

Acara tahun ini yang bertujuan untuk 'menyediakan satu platform untuk pertukaran dan memperkukuhkan dialog dan perbincangan dengan ulama dan cendekiawan ugama serta bertemakan sosial dan sejarah.

Walaupun terdapat kekecohan, para hadirin bertindak balas dengan sewajarnya terhadap perbuatan provokasi tersebut dan meneruskan agenda mereka selepas itu.  

  
Kumpulan ini juga telah menceroboh di dalam majlis pameran perdagangan di Hanover yang dihadiri Presiden Rusia Vladimir Putin dan Canselor Jerman Angela Merkel. Mereka juga telah menyerang satu pertunjukan fesyen di Minggu Fesyen Paris oleh pereka Nina Ricci.
 
Baru-baru ini, kumpulan tersebut, yang diasaskan oleh seorang rakyat Ukraine, telah dipasang tunjuk perasaan di luar parlimen Crimean di Simferopol selepas referendum yang menyaksikan rantau ini dipindahkan dari Ukraine ke Rusia.

Yang terkini, kumpulan tersebut telah menunjukkan bantahan di parlimen Crimean di Simferopol setelah referendum penyerahan Ukrain kepada Rusia. 

Di Malaysia, kita masih bernasib baik kerana mereka yang ingin menunjuk bantahan belum lagi ke tahap dengan menyerang pemimpin-pemimpin dengan membogelkan diri walaupun ada di antara mereka sekadar berbaring dan berguling di atas jalan.
 
 

No comments:

Post a Comment