Thursday, June 19, 2014

IBU 90 TAHUN DIKURUNG ANAK-ANAKNYA




Xiaoming Tsui dibantu untuk memberihkan diri selepas hampir sebulan dalam kurungan tanpa sebarang makanan

Seorang ibu berusia 90 tahun telah dikurung oleh anak-anaknya sendiri dengan niat dibiarkan mati kebuluran. Kejadian yang berlaku di negara China ini, telah mendapat perhatian dunia.

Xiaoming Tsui telah dikurung oleh anak-anaknya selama sebulan dan hanya bergantung kepada ehsan jiran-jiran beliau dengan mencampakkan makanan melalui tingkap setelah anak-anaknya tiada. Oleh kerana tidak sanggup melihat keadaan Xiaoming, mereka telah menghubungi pihak polis bagi mendapatkan bantuan.

Akhirnya polis berjaya pecah masuk untuk membebaskan beliau. Perkataan pertama yang diucapakan ibu ini ialah,  'Tolonglah, beri saya makan, berilah saya makan.' Xiaoming telah jatuh sakit dan menyebabkan anak-anaknya berasa bosan menjaga beliau.

Walaubagaimanapun, anak perempuan dan anak lelakinya telah ditahan di atas tuduhan cubaan dan niat membunuh ibunya di dalam bilik berkunci.

Rasanya perkara sebegini tidak akan berlaku di Malaysia kerana kita dididik menyayangi ibu kita hingga akhir hayatnya. Benarlah kata-kata yang kita dengar... seorang ibu mampu menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anaknya belum tentu mampu menjaga seorang ibu.

Kejadian di atas adalah pengajaran kepada kita agar walau apa pun keadaan ibu kita... dia tetap ibu kita.


No comments:

Post a Comment