Saturday, June 28, 2014

'BONUS BAYI' AKAN DIPERKENALKAN UNTUK IBUBAPA



Kerajaan akan memperkenalkan insentif untuk meningkat penurunan kadar kesuburan negara (kelahiran setiap wanita), termasuk menyediakan 'bonus bayi kepada ibu bapa seperti yang diamalkan oleh Singapura.

Kementerian telah menyusun maklumat mengenai cara-cara untuk menangani kemerosotan, termasuk program 'bonus bayi', yang akan dikemukakan kepada Unit Perancang Ekonomi untuk dimasukkan ke dalam Rancangan Malaysia ke-11.
 
Di bawah program Bonus Bayi Singapura dilancarkan pada tahun 2012, ibu bapa menerima S $ 6,000 (RM15, 500) untuk dua orang anak pertama mereka, yang akan dibayar dalam tiga ansuran dalam setahun.

Ibu bapa akan terus menerima S $ 8,000 (RM20, 600) untuk kanak-kanak ketiga dan yang keempat. Program ini adalah sebahagian daripada langkah republik itu untuk mengimbangi kos yang tinggi menaikkan keluarga.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato Seri Rohani menyuarakan kebimbangan tentang penuruan kadar kesuburan negara walaupun peningkatan penduduk negara daripada 23.5 juta pada 2000-30000000 tahun lepas.

Kadar kesuburan mencatat penurunan daripada tiga kanak-kanak tahun 2000 kepada 2.4 kanak-kanak pada tahun 2010 dan kini pada 2.1 kanak-kanak.

Antara sebab-sebab adalah kelewatan dalam perkahwinan, meningkatkan bilangan wanita di institusi pengajian tinggi, faktor kerja dan kos membesarkan anak-anak.

Walaubagaimanapun, Malaysia bukan satu-satunya negara yang menghadapi masalah ini kerana negara-negara membangun yang lain juga menghadapi kesukaran yang sama.
 
Isu ini perlu ditangani atau ia akan membawa kepada penurunan dalam modal insan dalam masa 20 atau 30 tahun akan datang.

Kerajaan telah memperkenalkan beberapa langkah untuk menangani kemerosotan, termasuk meningkatkan cuti bersalin daripada 60 kepada 90 hari, memberikan RM200, 000 geran kepada jabatan-jabatan kerajaan untuk menubuhkan pusat penjagaan kanak-kanak dan 10 peratus pengecualian cukai pada kos untuk membina pusat-pusat penjagaan kanak-kanak swasta.

No comments:

Post a Comment