Tuesday, June 17, 2014

KENAPA WANITA MALAYSIA PALING OBES DI ASIA?


Obesiti kini telah menjadi isu utama di negara kita.

Malah wanita Malaysia paling ramai wanita gemuk dan obes di Asia. Pilihan gaya hidup, genetik, tingkah laku yang dipelajari dan kurangnya kesedaran kesihatan telah menunjuk sebagai punca kepada kadar yang semakin meningkat obesiti di Malaysia.


Ia juga tidak membantu apabila Malaysia terkenal dengan makanan yang lazat namun kalori-sarat yang seperti Char Kuey Teow, Mee Goreng, Roti Canai, Nasik Lemak dan lain-lain.


Walaupun selera masyarakat gemarkan makanan lazat, ia adalah penting untuk diberi perhatian bahawa kebanyakan makanan padat tenaga kurang kandungan nutrien dan boleh menyumbang kepada pelbagai penyakit termasuk penyakit-penyakit kardiovaskular, tekanan darah tinggi dan kencing manis. Ini adalah juga merupakan tiga penyakit obesiti yang berkaitan di Malaysia.


Oleh itu, adalah penting bagi masyarakat untuk menyedari hidup sihat dan memotivasikan diri dengan pendekatan holistik dengan mengubah cara berfikir, sikap dan tingkah laku. Kita akan menjadi sebuah negara yang lebih cergas dan sihat dengan mengamalkan tiga langkah mudah:

Makan hanya apa yang kita perlukan - yang terbaik untuk mengikuti pengambilan kalori harian yang disyorkan.

Bersenam semampu boleh - untuk permulaan, bekerja di luar selama 30 minit sehari, tiga kali seminggu.


Tidur lena - dapatkan sekurang-kurangnya tujuh hingga lapan jam tidur setiap malam untuk melakukan keadilan badan anda.

Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih jelas mengapa kita rakyat Malaysia menjadi sebuah negara paling ramai obes, sila lihat infografik tersebut;








No comments:

Post a Comment