Thursday, July 24, 2014

WARTAWAN AUSTRALIA AKAN PULANG DENGAN MAS



Masanya telah tiba untuk menghentikan menuding jari kepada Malaysia, di mana kesedihan telah bertukar kepada kemarahan, kata wartawan yang pernah memenangi anugerah tertinggi di Australia dalam bidang kewartawanan, Lindsay Murdoch.

Murdoch adalah wartawan Asia Tenggara untuk Fairfax Media, berkata Malaysia Airlines mematuhi peraturan antarabangsa apabila ia diarahkan terbang laluan penerbangannya di
zon perang timur Ukraine.

"Empat ratus penerbangan komersil, termasuk 150 penerbangan antarabangsa, melintasi rantau ini setiap hari sebelum MH17 telah ditembak jatuh," Murdoch telah menulis dalam komentar yang disiarkan dalam The Age dan The Sydney Morning Herald.

Murdoch, pemenang dua kali Anugerah Walkley, adalah seorang pemerhati di rantau ini. Beliau telah menjadi wartawan untuk Fairfax yang berpangkalan di Singapura, Jakarta dan Darwin, dan kini di Bangkok.

"Malaysia Airlines meminta pihak berkuasa Ukraine untuk terbang pada 35,000 kaki (10,700 meter) tetapi kawalan trafik udara di negara ini memberitahu juruterbang MH17 untuk terbang pada 33,000 kaki," Murdoch menulis hari ini.

Beliau berkata Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika telah melarang penerbangan sejak April di rantau Crimean Ukraine tetapi tidak di ketinggian lebih daripada 320 kilometer ke utara, di mana MH17 telah dibawa ke bawah.

Lebih banyak syarikat penerbangan asing, seperti Air France, telah mengambil keputusan untuk berhenti terbang di atas Ukraine.
 
Walaubagaimanapun, Murdoch berpendapat apa saja kesalahan untuk MH17 mengambil laluan malang ini harus dipikul oleh pihak berkuasa penerbangan yang tidak pernah menutup ruang udara dan mengetahui pejuang tersebut mempunyai keupayaan untuk menjatuhkan sebuah pesawat komersial yang terbang pada ketinggian pelayaran biasa.

Murdoch juga menulis tidak ada rakyat Malaysia yang telah menyalahkan Malaysia Airlines. Oleh itu Murdoch bercadang untuk terbang pulang dengan Malaysia Airlines.


No comments:

Post a Comment