Thursday, July 17, 2014

PENIPUAN NIGERIA TERHADAP WANITA AMERIKA BERGERAK AKTIF DI MALAYSIA

 
Amerika beri amaran bahawa beratus-ratus wanita di Amerika sedang diperangkap oleh scammer Internet warganegara Afrika yang berpangkalan di Malaysia, dengan ada di antaranya telah kehilangan beratus ribu US dolar.
 
Kebanyakannya dari Nigeria, telahg memasuki Malaysia menggunakan visa pelajar, mengambil kesempatan daripada Internet di negara ini yang baik untuk mangsa pada sunyi, wanita pertengahan umur, menarik mereka di laman web temu janji sebelum swindling simpanan mereka, kata mereka.

Modus operandi penipuan adalah lebih canggih daripada kebanyakan operasi walaupun dari Nigeria sendiri. Samada melalui email atau khidmat pengiklanan dan dengan sistem canggih perbankan Malaysia yang mudah membuka akaun dan menerima pemindahan antarabangsa.
Adakalanya mereka sering memancing mangsa untuk beberapa bulan dan menggunakan teknik-teknik yang meyakinkan seperti memalsukan surat kononnya daripada Duta Amerika Syarikat di Malaysia.

Polis Malaysia kekurangan sumber dan kepakaran untuk menangani masalah ini dan sehingga hari ini masih belum membuat sebarang pendakwaan yang melibatkan seorang mangsa Amerika Syarikat.

Pada Diesember lalu, PDRM telah memaklumkan jumlah kes penipuan Internet adalah dua kali ganda pada tahun 2013 dengan jumlah kerugian lebih daripada RM11 juta. Seramai 476 orang Afrika telah ditangkap kerana disyaki terlibat.
Warga Australia, Kanada dan Eropah juga telah disasarkan.
 
Kedutaan Amerika Syarikat menganggarkan mangsa AS kehilangan beberapa juta dolar setahun, dengan dua wanita dalam tempoh 12 bulan. Terdapat lebih daripada 600 kes setahun, dan jumlah purata yang hilang oleh setiap mangsa adalah didalam anggaran puluhan ribu ringgit.

Ramai mangsa terlalu malu untuk tampil ke hadapan atau tidak tahu untuk menghubungi pihak yang berkenaan. 

Kebanyakan kumpulan penipuan ini akan memikat melalui laman bertemu jodoh atau yang berlatarbelakangkan ugama Kristian dan targetnya adalh wanita-wanita di peringkat umur pertengahan. Mereka menyamar sebagai lelaki barat yang mempunyai perniagaan atau menghadapi  masalah perniagaan di Malaysia.

Seorang mangsa dari Amerika telah memindahkan sebanyak US260,000 ke Malaysia. Lelaki pemangsa tersebut telah mengakui mencintainya dan sedang menghadapi kerumitan kembali ke Amerika melalui birokrasi Malaysia yang memerlukan sejumlah wang yang banyak untuk berurusan.

Kejadian seterusnya, seorang balu dari Arizona telah menanggung hutang yang banyak kerana ingin menemui kekasihnya Charles dan sanggup terbang ke Malaysia. Kekasihnya tidak timbul malahan seorang wanita Eropah yang mengaku sebagai peguam Charles telah datang menemuinya dan meminta US25,000 sebelum beliau kembali ke Arizona.

Seorang lagi mangsa di AS telah ditipu sebanyak USD300,000 selama 2 bulan kepada seorang lelaki yang dikenalinya melalui laman bertemu jodoh iaitu Match.com.

Kumpulan penipuan internet ini juga telah mengeksploit negara Malaysia sebagai hub pendidikan global apabila menguruskan visa-visa pelajar untuk mendapatkan tempat di kolej-kolej di Malaysia. Kebanyakan pelajar-pelajar antarabangsa terutamanya dari Nigeria didapati bukan pelajar.

Kerajaan Malaysia mendapati sukar untuk mengesan kesahihan warga Nigeria sebagai pelajar kerana kebanyakan dari mereka telah mendaftar di kolej-kolej swasta dan bagi mengatasinya, kerajaan Malaysia telah mengenakan syarat-syarat ketat serta pemantauan rapi terutama yang datang dari Nigeria.

No comments:

Post a Comment