Sunday, July 20, 2014

MAKCIK 'KOREA' SEDANG DISIASAT


Siasatan awal polis mendapati bahawa wanita yang memakai pakaian dengan penulisan al-Quran di atas adalah dari Korea dan bukan Cina, kerana sebelum ini tersebar di laman-laman sosial.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, wanita yang baru sahaja tiba di negara ini dan membeli pakaian itu ketika berada di India.

Tulisan di akaun rasmi Twitter beliau, Khalid berkata polis telah mula menyiasat kes 'makcik' (mak cik).



Tan Sri Khalid menolak dakwaan bahawa polis lambat dalam menangani perkara itu, sambil menambah bahawa mereka telah sentiasa menyedari apa yang berlaku dan berjanji tindakan yang akan diambil mengikut peruntukan undang-undang.
  
(Terdapat beberapa perkara yang polis boleh bertindak cepat, dan ada perkara-perkara yang memerlukan kita untuk bertindak secara rasional. Kami akan menjalankan tanggungjawab kami.)
 
PDRM tidak akan berat sebelah. Semua Kesilapan Akan disiasat tanpa mengira bangsa dan keturunan. Kita semua perlu hormat kepada Sistem Undang2 negara.

(Polis tidak akan berat sebelah. Kesalahan-Kesalahan di akan disiasat tanpa mengambil bangsa akaun atau latar belakang. Kita mesti menghormati sistem undang-undang.)

Dalam kejadian semalam, gambar yang menggambarkan seorang wanita memakai pakaian yang mengandungi ayat-ayat al-Quran telah dimuat naik di laman rangkaian sosial.

Dia dipercayai telah terjumpa di sebuah pusat membeli-belah di Ampang, dan gambar itu juga menunjukkan seorang lelaki Arab menegur beliau, didakwa kerana memakai pakaian.

Netizens kemudian mempersoalkan motif beliau untuk memakai pakaian tersebut, terutamanya umat Islam yang dianggap sebagai menyakitkan hati.

15 April lalu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan bahawa teks al-Quran Akta Penerbitan 1986 akan dipinda untuk memerangi penyalahgunaan ayat al-Quran.

Di bawah pindaan ini, fasal akan dimasukkan untuk menghukum salah laku tertentu dengan mengenakan denda tidak lebih daripada RM50,000 atau 5 tahun penjara atau kedua-duanya.

No comments:

Post a Comment