Tuesday, July 15, 2014

WANITA PALING BERPENGARUH KE ATAS KEMENANGAN PASUKAN GERMAN DI PIALA DUNIA 2014

 
Perlawanan akhir Piala Dunia bukan sekadar bermain di atas padang. Pepatah ada berkata, di sebalik kejayaan seorang lelaki adalah wanita yang disampingnya.
 
Di stadium Maracana, Brazil telah menyaksikan wanita-wanita yang telah membawa pasukan German sebagai juara di perlawanan Piala Dunia 2014.
 
Kita pasti memikirkan bahawa hanya wanita-wanita jelita yang akan berada disamping bintang-bintang juara ini, namun sebenarnya inilah wanita yang paling berpengaruh ke atas kejayaan pasukan German...
 
 
Wanita berbaju merah itu adalah Canselor Jerman, Angela Merkel.
 
Di dalam politik Jerman, Canselor adalah setaraf seorang Perdana Menteri di kebanyakan negara lain. dan Angela Merket telah dilantik sebagai Canselor selama 3 penggal. Angela juga pernah dinobat sebagai wanita paling berpengaruh di dunia oleh Forbes dan merupakan ketua de facto European Union (EU).
 
Canselor Angela telah menghadirkan diri di perlawanan akhir Piala Dunia 2014 antara German dan Argentina di mana pasukan German adalah juaranya. Sokongan dan kehadiran yang telah diberikan Canselor Angela merupakan suntikan semangat dan beliaulah merupakan wanita yang sebenarnya disamping pasukang Jerman.
 
Kegembiraan Canselor Angela tidak mampu disembunyi
 ... pasukan Jerman tidak ketinggalan berselfie dan bergambar meraikan kemenangan mereka;




Namun isteri serta teman-teman wanita dan anak-anak pasukan juara ini juga tidak ketinggalan memberi sokongan dan semangat kepada mereka. Di antaranya ialah;



Ann-Kathrin Brommel (Mario Götze)

Kathrin Gilch (Manuel Neuer)

Mandy Capristo (Mesut Ozil)

Sylwia Klose (Miroslav Klose)  

Lisa Muller (Thomas Muller)
Sarah Brandner (Bastian Schweinsteiger)   
Claudia Schattenberg (Philipp Lahm)

Lena Gercke (Sami Khedira)

Jessica Farber.(Toni Kroos)

Soley dan Lamia, anak kembar Jérôme Boateng


No comments:

Post a Comment