Tuesday, July 15, 2014

PUASA BERI KESAN KE ATAS BADAN


Ramadhan merupakan bulan di mana orang Islam berpuasa di siang hari, sebelum berbuka puasa bersama keluarga dan rakan-rakan menjelang malam. Ibadat puasa juga dijalankan pada hari-hari tertentu untuk agama lain serta bagi yang ingin mengurangkan berat badan. Kajian menunjukkan puasa juga mempunyai kelebihan tersendiri terhadap kesihatan jika dijalankan dengan disiplin yang bersesuaian. Berikut ialah kesan positif berpuasa terhadap kesihatan

Fungsi Otak

Berpuasa dalam jangka masa pendek mungkin dapat menggalakkan proses Autogphagy , suatu proses di mana sel otak dapat mengitar semula sel buangan, serta membaiki proses pembaziran sel. Berpuasa juga dikatakan dapat meningkatkan tahap Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF), iaitu sejenis protein yang membantu kerja-kerja di bahagian otak yang memproses memori, pembelajaran dan fungsi kognitif kompleks. Paras BDNF yang rendah dikaitkan dengan penyakit Alzheimers. 

Pengurangan Berat Badan

Berpuasa mengurangkan kadar pengambilan kalori serta membolehkan pengawalan berat badan. Ia juga mengurangkan risiko penyakit berkaitan metabolisma badan selain meningkatkan pembakaran lemak. 

Insulin

Berpuasa secara berkala dapat menbantu meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin serta mengurangkan daya tahan insulin. Oleh kerana berpuasa mengakibatkan kelaparan atau stress, badan akan memlepaskan lebih banyak kolestrol, memboleh badan menggunakan lemak sebagai sumber tenaga, menggantikan glukosa. Sel lemak dalam badan yang berkurangan membolehkan ia mempunyai daya tahan insulin/ diabetis yang lebih baik selain mengurangkan risiko arteri coronary tersumbat. 

Kolesterol, triglyceride and ghrelin

Berpuasa menaikkan tahap kolestrol baik dan buruk di dalam badan, Tahap Triglyceride yang semakin berkurang juga mengurangkan risiko penyakit berkaitan jantung. 

Berpuasa meningkatkan paras ghrelin ( hormon berkaitan kelaparan) untuk mengurangkan pemakanan berlebihan.


No comments:

Post a Comment