Monday, July 7, 2014

WANITA AFGHANISTAN BERBASIKAL DEMI KEBEBASAN


Di dalam sebuah negara seperti Afghanistan yang masih mengamalkan tradisi lama dan penganut ugama Islamnya yang sangat fanatik, apa saja yang dilakukan oleh kaum wanitanya akan mendapat renungan tajam dari kaum lelakinya.

Sukan bukanlah untuk wanita di Afghanistan tetapi kini, beberapa kaum wanitanya telah berbasikal untuk menunjukkan kebebasan.

Sisi seorang wanita pada basikal mungkin tidak luar biasa di kebanyakan tempat di dunia, tetapi ia adalah satu anomali menarik di Afghanistan di mana adat istiadat Islam ketat difikirkan tidak patut sukan untuk wanita.

Sekumpulan 10 wanita Afghanistan berlatih untuk persediaan kelayakan bertanding Sukan Olimpik 2020 dengan harapan memenangi pingat telah menggalakkan wanita-wanita Afghanistan menyertai sukan ini.

Bagi Marjan Sidiqqi, 26 tahun yang juga merupakan jurulatih pasukan ini, menganggap berbasikal sebagai satu simbol kebebasan. Mereka berbasikal bukan untuk mesej politik tetapi itu yang mereka kehendaki, itu yang mereka gemar kerana jika ada di antara saudara lelaki mereka boleh, mengapa perlu mereka disekat.

Mereka berlatih dari Kabul hingga ke pergunungan berdekatan Paghman di dalam pakaian tracksuit, berjersi dan topi keledar yang sesuai. Seramai 6 ahli berumur di antara 17 hingga 21 tahun telah bersama-sama menjalankan latihan.
Tiga belas tahun sejak Taliban digulingkan daripada kuasa, wanita Afghanistan telah mengambil langkah berani ke arah kemajuan pendidikan dan kesihatan.

Ahli parlimen wanita tidak lagi terkongkon dalam politik Afghanistan dan pilihan raya yang sedang berlaku menyaksikan penyertaan wanita sebagai calon naib presiden pertama negara.

Ini juga menandakan perubahan besar dalam hak-hak wanita dari era Taliban, apabila wanita tidak dibenarkan untuk meninggalkan rumah mereka tanpa muhrim dan telah ditindas dengan kejam serta
walaupun wanita mempunyai suara tetapi masih tidak boleh didengar.
 

No comments:

Post a Comment