Thursday, July 3, 2014

APA PERLUNYA DAFTAR ANAK-ANAK OKU DENGAN JKM


Langkah mendaftarkan anak Orang Kurang Upaya (OKU) dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan membuka pintu kepada pelbagai peluang bantuan dan sokongan bagi ibu bapa dan penjaga dalam menguruskan anak istimewa mereka.

Presiden Persatuan Orang Kurang Upaya Anggota Melayu Malaysia Suhairi Abdullah berkata menerusi pendaftaran itu, pegawai JKM boleh memberi panduan menguruskan anak OKU dengan cara yang betul.

Jelasnya, ia turut membuka peluang untuk mendapatkan bantuan seperti peruntukan bulanan, khidmat kaunseling dan khidmat jagaan bagi ibu bapa yang tidak berkemampuan bagi memastikan kebajikan anak OKU terjamin.

Pegawai JKM juga mampu memberi kaunseling kepada ibu bapa yang menghadapi tekanan dalam menjaga anak OKU dan doktor boleh memberi nasihat dan rawatan bagi OKU yang agresif.

Ibu bapa dan penjaga juga perlu sedar mereka sebenarnya tidak mempunyai hak untuk mengurung anak OKU secara berterusan seperti yang dilaporkan berlaku baru-baru ini. Tindakan mengurung anak OKU secara berterusan atas alasan keselamatan atau kesempitan wang adalah menyalahi undang-undang dan hak asasi manusia.

Pada 21 Jun lepas, negara digemparkan dengan penemuan seorang remaja lelaki OKU, Muhammad Firdaus Dullah, 15 tahun yang ditemui terabai dalam keadaan fizikalnya kurus kering dengan kesan najis dan air kencing dalam bilik di sebuah rumah flat di Nilai, Negeri Sembilan.

Ini disusuli penemuan seorang wanita OKU, Nasitah Yahya, 44, pada 27 Jun lepas yang dikatakan dikurung di bawah sebuah rumah di Tumpat, Kelantan, sejak lebih 10 tahun, sebelum diselamatkan polis dan JKM Kelantan.

Tekanan akibat kesempitan hidup bukan alasan untuk ibu bapa mengabaikan anak OKU. Pengabaian daripada segi mengurung anak atau individu OKU tanpa makanan dan minuman bagi tempoh yang panjang boleh memberi kesan negatif terhadap perkembangan fizikal, emosi dan mental.

Ibu bapa meminta pertolongan persatuan penduduk atau wakil rakyat di kawasan masing-masing sebagai orang tengah untuk memudahkan urusan sekiranya tidak tahu prosedur mendaftarkan anak OKU di JKM.

Masyarakat juga perlu bersikap lebih prihatin dengan membuat laporan kepada pihak berwajib sekiranya disyaki berlaku kes pengabaian OKU di kejiranan mereka.

Ibu bapa khususnya ibu tunggal yang merasa tertekan membesarkan anak OKU tidak digalakkan memendam perasaan kerana ia boleh menjurus kepada gangguan emosi yang serius. Sebaliknya, mereka harus meluahkan masalah atau tekanan kepada individu yang boleh dipercayai seperti kawan rapat untuk mengurangkan beban perasaan yang ditanggung.

Kaunselor JKM juga perlu diberi lebih latihan dalam bidang kaunseling keluarga supaya setiap isu kekeluargaan dapat ditangani dengan lebih fokus dan sistematik. Mereka perlu lebih proaktif dengan menambah baik mutu perkhidmatan dari semasa ke semasa untuk membantu meringankan beban ibu bapa yang mengurus dan membesarkan anak OKU.

Kadang-kadang ibu bapa berkenaan tidak pun berniat untuk mengabaikan anak OKU tetapi ia mungkin berlaku atas faktor kekurangan pengetahuan mengenai prosedur yang perlu diambil untuk mendapatkan bantuan.

Diharap sebarang peraturan yang dilihat "merumitkan" atau karenah birokrasi yang mungkin wujud, perlu segera diatasi JKM.

No comments:

Post a Comment