Sunday, July 20, 2014

BELANDA NEGARA PALING SIHAT, MALAYSIA HANYA KE 44



Dalam satu senarai baru yang dikeluarkan Oxfam, Belanda menduduki senarai teratas bagi kualiti makanan, manakala Malaysia hanya berjaya di kedudukan ke 44.

Selepas Belanda adalah Perancis dan Switzerland sebagai negara yang mempunyai makanan yang paling berkhasiat, banyak dan sihat, manakala Amerika Syarikat dan Jepun gagal untuk menduduki di dalam senarai 20 teratas.

Chad adalah di kedudukan terakhir senarai 125 negara di dalam indeks makanan dari bantuan dan pembangunan organisasi antarabangsa sebelum Ethiopia dan Angola. 

Menurut Deborah Hardoon, penyelidik kanan di Oxfam, Belanda telah mencipta pasaran yang baik yang membolehkan rakyatnya untuk mendapatkan makanan yang mencukupi, harga yang rendah dan stabil dan mereka mengamalkan makanan seimbang. Mereka telah mendapat asas-asas yang betul dan dengan cara yang lebih baik daripada kebanyakan negara lain di seluruh dunia.

Penilaian Oxfam ke atas kedudukan negara-negara tersebut berdasarkan kepada keadaan, kualiti dan kemampuan makanan dan kesihatan pemakanan. Ia juga melihatkan peratusan kanak-kanak yang kurang berat badan, kepelbagaian makanan dan akses kepada air bersih, dan juga hasil kesihatan yang negatif seperti obesiti dan kencing manis.  

Negara-negara Eropah menguasai kedudukan teratas tetapi Australia adalah di antara kedudukan teratas yang ke 12, diikuti dengan Ireland, Itali, Portugal dan Luxembourg di No 8.

United Kingdom gagal menduduki10 teratas, hanya mampu menduduki tempat ke-13, kerana turun naik harga makanan berbanding dengan barang-barang lain, yang menurut fakta Oxfam menghadapi isu yang sama seperti Peru (51), Malta (33) dan Kyrgyzstan (65 ).

Negara-negara Afrika, bersama-sama dengan Laos (112), Bangladesh (102), Pakistan (97) dan India (97), adalah negara-negara di kedudukan 30 buah negara yang terakhir.
 

Walaupun Amerika Syarikat mempunyai makanan yang berkualiti  serta mencukupi, namun tahap obesiti dan kencing manis telah meletakkan negara tersebut ke tempat 21 dalam kedudukan tersebut Jepun pula menghadapi kekurangan harga makanan yang relatif berbanding dengan barang-barang lain.

Belanda mendapat markah tertinggi untuk harga makanan yang rendah dan tahap kencing manis, sementara Chad mempunyai markah yang paling teruk bagi kos makanan di negara itu dan bilangan kanak-kanak kurang berat badan adalah 34%. Satu-satunya negara di mana makanan adalah lebih mahal adalah Guinea dan Gambia.

Burundi (119), Yaman (121), Madagascar (122) dan India mempunyai kadar pemakanan paling buruk dan jumlah kanak-kanak yang dibawah berat badan paling tinggi.
Data Oxfam adalah di antara Oktober dan Disember 2013 menggunakan maklumat terkini dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Yayasan Makanan dan Pertanian, Pertubuhan Buruh Antarabangsa dan organisasi antarabangsa yang lain.

 

No comments:

Post a Comment