Saturday, April 26, 2014

SELAMAT DATANG KE MALAYSIA, PRESIDEN OBAMA


Selamat Datang ke Malaysia, Presiden Obama!

Sejak 1966, setelah lawatan Presiden Lyndon B. Johnson, ini adalah lawatan pertama Presiden Amerika Syarikat ke Malaysia dalam rangka lawatan ke negara-negara Asia. 

Mesej utama yang ingin disampaikan kepada Malaysia ialah pentadbiran Obama mengalu-alukan pekembangan sumbangan Malaysia ke atas keselamatan dan kesejahteraan serantau. Amerika juga ingin meluaskan penglibatan dengan rakyat Malaysia termasuk kumpulan masyarakat sivil dan anak-anak muda di mana mereka adalah mustahak untuk masa depan negara dan serantau.

MH370

Presiden Obama akan mengambil kesempatan lawatannya ke Malaysia untuk menyatakan simpati secara peribadi kepada keluarga mangsa MH370.

Beliau juga ingin menyatakan sebagai rakan Malaysia, Amerika adalah di antara negara pertama yang telah menyertai dalam misi mencari kehilangan MH370. Kapal US Navy, kapalterbang dan pegawai masih berada di kawasan pencarian. Pihak FBI sedang bekerjasama dalam penyiasatan kejadian tersebut dengan Malaysia dan akan teruskan sokongan dan bantuan .

Bagi pentadbiran Obama, usahasama ini hanya mampu wujud dengan hubungan rapat antara negara. Lebih banyak hubungan yang diwujudkan oleh pentadbiran Obama serta kesanggupan bekerjasama, mereka akan lebih bersedia seandai diminta pertolongan ketika bencana dan krisis.

Berikut adalah jadual lawatan Presiden Obama ke Malaysia selama 3 hari;

26 April (SABTU)
4.00 pm - OBAMA TIBA DILAPANGAN TERBANG TUDM
5.00 pm -  KUNJUNGAN RASMI KE PARLIAMENT
8.00 pm - HADIR JAMUAN RASMI DI ISTANA NEGARA
 
............................................

27 April (AHAD)
9.00 am    - MELAWAT MASJID NEGERA
10.00 am  - MESYUARAT DUA HALA DI PUTRAJAYA 
2.00 pm  - MELAWAT MaGIC (Malaysian Global Innovation 
                    and Creative Centre)
4.00 pm   -  MELAWAT Universiti Malaya


............................................

28 April (ISNIN) 8.00 am - MESYUARAT BERSAMA WAKIL US DAN PENIAGA MALAYSIA

Nota : Gambar-gambar akan dimuatkan di blog akan datang

No comments:

Post a Comment