Saturday, April 5, 2014

SARABI WANITA PERTAMA PECAH TRADISI KOLOT AFGHANISTAN


Habiba Sarabi, wanita pertama Afghanistan dan satu-satunya gabenor wanita, telah mencatat sejarah Afghanistan sebagai wanita pertama bertanding calon Timbalan Presiden di dalam pilihanraya presiden hari ini.

Berusia 57 tahun, di dalam satu kem bersama-sama bekas Menteri Luar Negara Zalmy Rassoul. Sebagai seorang hematologis, ahli politik dan pejuang reformasi pasca-Taliban pembaharuan Afghanistan, Sarabi telah dilantik sebagai Gabenor Wilayah Bamyan oleh Presiden Hamid Karzai pada tahun 2005, kini adalah wanita Afghan
yang pertama sebagai seorang gabenor wilayah. Sarabi juga pernah menjawat jawatan sebagai Menteri Hal Ehwal Wanita Afghanistan, Menteri Kebudayaan dan Pendidikan. Kini, beliau bersungguh-sungguh menggalakkan hak wanita dan mewakili isu-isu alam sekitar.

Pencalonan Sarabi merupakan simbol menarik di dalam perubahan sosial di negara itu. Sebelum 2001, sebarang cadangan agar wanita menduduki jawatan tertinggi politik dianggap sebagai mustahil. Di bawah pemerintahan Taliban, wanita berbuqa dan perlu meminta izin dari muhrimnya untuk keluar rumah, dan ana-anak perempuan pula tidak bersekolah.

Sejak kejatuhan Taliban, wanita telah banyak manfaatkan dari peluang pendidikan dan pekerjaan. Bagi menggalakkan pembabitan mereka dalam politik, undang-undang Afghan telah memperuntukkan kuota untuk kerusi wanita di parlimen dan majlis wilayah. Wanita terdiri daripada 40 peratus pengundi pada pilihanraya presiden tahun 2004 dan 2009.

Afghan akan menyaksikan lebih kurang 3.6 juta pengundi pada pilihanraya presiden tahun ini, di mana satu pertiga darinya adalah wanita dan setiap daripada 8 calon yang bertanding telah memuji sumbangan wanita.

Dalam pada itu, 300 calon wanita adalah di antara 2,700 calon-calon yang bertanding kerusi majlis wilayah kali ini.

Bagi Sarabi, pencalonannya sangat bermakna kepada negaranya dan beliau yakin penglibatan wanita dalam arena politik mampu memberi pengaruh ke atas kemajuan sosial di Afghanistan. Beliau menegaskan bahawa perubahan ini tidak akan diubah di negaranya, dan harapan di kalangan wanitanya terus membara, tanpa mengira status samada golongan Taliban atau pengaruh Barat atau samada beliau berjaya dilantik sebagai Timbalan Presiden.

No comments:

Post a Comment